KÖPVILLKOR

Köp- och leveransvillkor Samartalappar.se
Köp- och leveransvillkor kan vara tråkiga att läsa med många referenser till lagar och regler och ett språk som inte alls känns speciellt underhållande. Ändå är det viktigt att du bekantar dig med villkoren. Villkoren beskriver nämligen dina rättigheter som konsument och hur vi som webbutik arbetar. Under första avsnittet här nedan ges en kort summering av villkorens viktigaste delar. Längre ner kan du läsa våra köp- och leveransvillkor i sin helhet.

Kort summering av våra köp- och leveransvillkor
Webbutiken Samrtalappar.se ägs av det norska företaget Navnelapper AS, som är 80% ägd av Schibsted. Företaget erbjuder via hemsidan Smartalappar.se namnlappar som fästs på kläder, matlådor, vattenflaskor och andra ägodelar man inte önskar att tappa bort. Smartalappar.se erbjuder även andra produkter som är relevanta för småbarnsföräldrar så som matlådor, vattenflaskor, reflexer osv.

Smartalappar.se följer svensk lag och du som konsument är skyddad av gällande svenska lagar och regler.

Smartalappar.se erbjuder 100 dagars ångerrätt på namnlappar. Detta är ganska unikt. Enligt svensk lag är Smartalappar.se inte skyldiga att erbjuda någon ångerrätt alls, eftersom namnlapparna är specialtillverkade produkter. Det innebär att produkterna du köper är speciellt tillverkade för dig och Smartalappar.se kan inte sälja vidare en sådan produkt till någon annan. Smartalappar.se har ändå valt att tillämpa denna helt unika rättighet till alla våra kunder då vi är väldigt måna om att våra kunder ska vara 100% nöjda med namnlapparna vi levererar. Därför har Smartalappar.se även lanserat vår egen, helt unika 100% nöjd-garanti vid köp av namnlappar. Vid köp av andra produkter gäller vanliga villkor i enlighet med svensk lagstiftning, det innebär att du har 14 dagars ångerrätt från och med att du har tagit emot varan.

Namnlapparna du köper på Smartanamnlappar.se levereras till dig med Bring som vanlig brevpost.

Smartalappar.se erbjuder snabb leverans. Alla beställningar av namnlappar som registreras i vårt system innan klockan 13:00 på vardagar produceras, packas och skickas ut samma dag. Betalningar görs via Klarna Checkout. Smartalappar.se har inte tillgång till information om ditt betalkort.

Smartalappar.se erbjuder gratis frakt på alla produkter vi säljer. Du kommer alltså inte uppleva att priset ökar när du kommer till betalningens sista steg. Priset du ser i webbutiken är det faktiska pris du ska betala. Bra och enkelt!

Nedan kan du läsa våra kompletta köpvillkor.

Versjon 1.0

Inledning:
Köpet är regalerat av nedan beskrivna standardvillkor för konsumentköp av varor på Smartalappar.se. Konsumentköp över internet regleras huvudsakligen av konsumentköplagen och marknadsföringslagen. Dessa lagar ger konsumenten många viktiga rättigheter. Villkoren i kontraktet ska inte förstås som någon begränsning i de lagstiftade rättigheterna, utan ett beskrivande av båda parters rättigheter och skyldigheter.

1. Avtal
Avtalet mellan dig och Smartalappar.se består av uppgifterna Smartalappar.se förser om köpet i beställningslösningen i webbutiken (inkl. bland annat uppgifter om produktens art, mängd, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), eventuell direkt kommunikation mellan parterna (t.ex. e-post) samt dessa köpvillkor.

Vid motstridig information försedd av Smartalappar.se angående köpet i beställningslösningen i webbutiken, via direktkontakt mellan parterna eller köpvillkoren väger direktkontakten mellan parterna mer än köpvillkoren, såvida det inte strider mot bindande lagstiftning.

Parter  
Säljare  
Företagsnamn: Navnelapper AS / Smartalappar.se
Adress: Postboks 99, 1380 Heggedal
E-post: hej@smartalappar.se
Telefonnummer: 0418-495 454
Org. nr.: NO997972902, momsnummer SE502082045101

Kunden är den person som genomför beställningen (du).

2. Priser
Priserna som anges i webbutiken är priset du ska betala. Priserna är i SEK och inkl. 25% moms. Information om totalpriset visas i under beställningsprocessen, innan beställningen slutförs. Smartalappar.se erbjuder inga prismässiga överraskningar i varukorgen.

3. 3. Ingående av avtal
Avtalet är bindande för båda parter när din beställning är mottagen av Smartalappar.se. Förekommer skriv- eller tryckfel i beställningsprocessen på hemsidan från Smartalappar.se eller i din beställning och den ena parten förstod eller borde ha förstått att ett sådant misstag ägt rum, är avtalet inte bindande för en av parterna.

4. 4. Orderbekräftelse
När Smartalappar.se har tagit emot din beställning skickar Smartalappar.se omgående en orderbekräftelse till dig via e-post. Det rekommenderas att du kontrollerar att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen med hänsyn till antal, produkttyp, pris osv. Stämmer orderbekräftelsen inte överens med din beställning bör du snarast kontakta Smartalappar.se.

5. Betalning
Priserna som anges vid beställning och i orderbekräftelsen är gällande för avtalet. Smartalappar.se kan kräva betalning för beställningen från tidpunkten beställningen skickas från Smartalappar.se till dig. Hos Smartalappar.se kan du betala med Klarna Faktura, Visa och Mastercard. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner Klarnas Checkout-lösning som är auktoriserade med PCI DSS-certifiering. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager/när beställningen genomförs. Det tillkomme inga avgifter för någon av de betalningsmetoder vi erbjuder.

Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation. Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress. Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Det tillkommer ingen fakturaavgift om du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

6. Leverans
Alla beställningar av namnlappar som registreras i vårt system innan kl. 13:00 en vardag blir producerade, packade och skickade samma dag som vanlig brevpost. Vår normala leveranstid är 2-5 helgfria vardagar. Smartalappar.se ansvarar för varan fram till leverans, efter mottagande övergår ansvaret till dig som kund.

7. Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten innebär att du utan anledning kan returnera varan till Smartalappar.se även om produkten inte felar något och även om varan inte har levererats.

Vid köp av namnlappar från Smartalappar.se har du 100 dagars ångerrätt från dagen du mottog varan. För övriga varor gäller 14 dagars ångerrätt.

Du har som privatkund alltid 14 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. Du som kund står för kostnaden av returen och är ansvarig om paketet eventuells tappas bort.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 eller 100 dagar efter att du mottagit din beställning, beroende på vilken typ av produkt du vill använda ångerrätten på. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur. Återbetalning av ditt köp sker inom 14 dagar, från dagen Smartalappar.se har tagit emot den returnerade varan eller bevis på att den har skickats i retur till oss.

Vad ska skickas tillbaka och vart?
Vid nyttjande av ångerrätten ska du skicka tillbaka varan till Smartalappar.se, enklast är att använda originalemballage, tillsammans med en kopia av orderbekräftelsen och ifyllt ångerrättsblankett som du hittar här, till följande adress:

21Grams AB
Box 90166
120 22 Stockholm

Värdesminskningsavdrag: Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Smartalappar.se göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

Avgifter för ej uthämtade varor: Du kan inte använda din ångerrätt genom att neka mottagande vid hemleverans eller inte hämta ut varorna från ditt postombud. Om en beställning går i automatisk retur till oss p.g.a. detta kan Smartalappar.se kräva en avgift på 150 SEK som täcker administration samt retur av varan.

8. Undersökande av varan
När du tar emot din beställning rekommenderas det att du i rimlig utsträckning undersöker varans och huruvida den överensstämmer med din beställning, har blivit skadad under transporten eller om varan är defekt. Rimlig utsträckning anses vara på samma sätt som du kan undersöka en produkt i en fysisk butik. Om varan inte är överensstämmande med din beställning eller är defekt ska du kontakta Smartalappar.se och upprätta ett reklamationsärende.

9. Reklamation
Om varan visar sig vara defekt ska du inom rimlig tid efter upptäckt av defekten kontakta Smartalappar.se och påkalla felet. Vid fel i leveransen ber vi dig snarast kontakta telefonnummer 0418-495 454 eller till hej@smartalappar.se med information som faktura- eller ordernummer samt en beskrivning av ärendet och defektens natur. Beroende på den konkreta situationen kommer du motta vidare instruktioner från oss.

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Smartalappar.se eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

Ska produkten returneras till oss står Smartalappar.se för returfraktkostnaden om reklamationen är godkänd. Om reklamationen inte godkänns ska du som kund stå för returfrakten, och därför är det viktigt att du kontaktar oss innan du returnerar en reklamation. Kom ihåg att varan alltid ska förpackas försvarligt för frakt när varan skickas i retur. Du ansvarar själv för paketet/varan under frakten till Smaralappar.se. Spara därför kvittot från fraktfirman inkl. eventuellt spårningsnummer. Notera! Smartalappar.se accepterar inte paket som skickas mot postförskott.

Returadress för reklamationsärenden:
21Grams AB
Box 90166
120 22 Stockholm

10. Dina rättigheter vid försening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Smartalappar.ses kontroll kan inte Smartalappar.se anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Häva avtalet: Du kan häva avtalet med Smartalappar.se i det tillfälle förseningen är väsentlig eller om Smartalappar.se inte levererar varan inom din satta tidsfrist för fullgörande. Du kan däremot inte häva avtalet om tidsfristen ännu inte utlöpt såvida Smartalappar.se inte har fastlagt att fullgörandet av köpet inte kan genomföras.

11. Personuppgifter
För att du ska kunna ingå avtal med Smartalappar.se behöver Smartalappar.se bland annat ditt namn, adress, telefonnummer samt e-mailadress. Du hittar detaljerad information om vår privatpolicy här.

12. Konfliktlösning/Tvister
Tvist mellan Smartalappar.se och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer Smartalappar.se att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

13. Förbehåll
Smartalappar.se tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i www.smartalappar.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet. Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.smartalappar.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.smartalappar.se företräde.

Force Majeure
Smartalappar.se har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Smartalappar.ses kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på Smartalappar.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

Färgåtergivning på produktbilder
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.